11 september 2006

Vass Lantz petar Knutsson & Co.

Så här sex dagar innan valet har jag hunnit med att lyssna och se på en mängd intervjuer, utfrågningar, debatter och ”dueller”. Tyvärr tvingas jag konstatera att flera av landets prominenta politiska journalister (i etermedia) måste få underkänt för sina insatser.

Det som retat upp mig är att samtliga ledande politiska företrädare, Göran Persson inkluderad, har getts alldeles för stort utrymme att leverera det de själva vill leverera. När de har fattats svar eller varit ovilliga att förtydliga har de alltför lätt kunnat glida undan. Och när de kommit med påståenden som är lätt svävande eller direkt felaktiga har de inte sällan tillåtits stå oemotsagda.

Jag vet inte om denna ”snällism” från de politiska journalisternas sida beror på att de blivit för mycket polare med de politiska ledarna, att de är dåligt pålästa eller om det helt enkelt bara ska vara så. Jag gillar det i varje fall inte.

Min sista förhoppning är nu att hårdingen Jan Guillou och hans vapendragare Göran Rosenberg i veckan vågar följa upp sina frågor något mer aggressivt än vad deras kollegor hittills gjort. För att få en lektion i hur det kan gå till vill jag tipsa dem om att lyssna på Annika Lantz intervju med till exempel Fredrik Reinfeldt. För flamsigt? Kanske. Försåtligt? Definitivt. Upplysande? Mycket.

Annika Lantz skulle jag förövrigt gärna se som ledande utfrågare i SVT nästa val. Mats Knutsson kan få bisitta, men bara om han lovar att snäppa upp sig ordentligt.

Inga kommentarer: