24 november 2005

Öppet brev till Tomas Svedberg, GT:

[UPPDATERAD]
Hej Tomas,
Läste din artikel "Möter sina plågoandar i rätten" på Expressens nätupplaga. Jag jobbar på en organisation som arbetar för mänskliga rättigheter, bland annat då med fokus på kvinnors mänskliga rättigheter. Just mäns våld mot kvinnor, som på ett obehagligt sätt illustreras i din artikel, är ett oerhört stort problem både här i Sverige och globalt. Detta är alltså något som är mycket viktigt att det uppmärksammas, och där kan ju du som journalist spela en viktig roll.

Jag har dock en allvarlig invändning mot din artikel, och det är att du skriver "De fyra pojkarna som är av afrikanskt ursprung". Jag ifrågasätter starkt relevansen att lyfta fram det etniska ursprunget. Tyvärr är detta en alltför vanlig företeelse inom journalistiken. Inte sällan redogörs det till exempel för när en lettisk eller polsk chaufför kör av en bilfärja med alkohol i kroppen.

Huvudproblemet är dock inte att det etniska ursprunget lyfts fram i dessa fall, utan att det görs inkonsekvent. Det vill säga enbart när det är icke-svenskar. Om du och andra journalister började skriva ut "De fyra pojkarna som är av svenskt ursprung", eller att "Svensk chaufför körde idag av Silja-färjan med alkohol i kroppen", så skulle jag inte ha något att anmärka på. Eller om ni konskvent skulle börja avstå från att ange ursprung. Det jag efterlyser är alltså konsekvens. Generellt anser jag dock att det etniska ursprunget saknar relevans i de allra flesta fall.

Det skulle vara intressant att få reda på hur just du resonerat kring detta i denna artikel, samt på hur du ser på denna fråga generellt.

Vänliga hälsningar,
Krister Nyman

P.S. Tomas Svedberg har också fått detta öppna brev via e-post D.S.

Inga kommentarer: