04 mars 2006

Utmaning på lördag kväll

Nu är kvällens melodifestival avslutad och jag är besviken. Jag gav Kayo TVÅ röster, inte hjälpte det. Nu sitter jag med Aretha Franklin i öronen (”arr-i-ess-pi-i-si-ti, find out what it means to me!”), svänger på axlarna och knattrar på datorn. Mannen har satt på en thrillerrulle, men jag är inte på humör att förstöra mitt härliga schlagerhumör.

Därför antar jag nu å båda våra vägnar Sandros utmaning om fem egenheter som vi har. Eftersom det är en gemensam blogg blir det fem gemensamma egenskaper. Here goes.

1. Vi pratar alltid om att vi ska vara mer glammiga än vad vi är. Om att gå ut drinka, om att vara mer sociala, om att klä upp oss och gå ut, om att utnyttja storstaden. Oftast slutar det med att vi hamnar framför teven iklädda myskläder. På sin höjd lagar vi god mat och har en candle light dinner med varsin flarra cabernet sauvignon. (Se bara vad jag gör lördag kväll.)

2. Vi har varsin tandkrämstub, varsin disktrasa, varsin diskborste/-svamp. Krister älskar sin Colgate karies control, jag vill ha med whitening-funktion. Jag vill ha tjock disktrasa och diskar med svamp. Krister vill ha tunn disktrasa och diskar med borste. Två uppsättningar av allt med andra ord. Dessutom föredrar vi olika bröd till frulle, vi dricker olika viner på lördagskvällarna, ibland lagar vi till och med olika maträtter till middag. Krister älskar grädde och bacon, jag hatar grädde och bacon…

3. Två eller fyra barn? Jag vill ha MÅNGA, alltså fyra. Krister tycker det räcker med två. Vi får se var det landar till slut. Vi har också redan haft seriösa gräl om hur vi ska uppfostra våra barn. Det innan vi ens har börjat fundera på att allvarligt försöka producera dem.

4. Krister hatar när det dräller saker över allt (oftast Nishas kläder och prylar) och när det inte ser fint ut hemma. Nisha hatar när det springer dammråttor i hörnorna och när det inte är rent i badrummet. Därför har vi två olika städroller i det här hushållet. Mannen plockar undan, fejar, rensar, puffar kuddar, viker filtar, rättar till tavlor. Kvinnan dammsuger, dammar, skurar, skrubbar.

5. Eftersom vi båda har en ambition att Krister ska lära sig mitt hemspråk assyriska, sitter det små post it-lappar över allt i lägenheten med assyriska ord. På skåpsdörren sitter lappen ”qubbale” (=skåp). På oljeflaskan ”zeyto” (=olja). På stolsryggen ”kursi” (=stol). Och så vidare.

Nu ska jag gå in till Krister och sjunga lite Aretha för honom: ”You make me feel like a natural womaaaan…”

3 kommentarer:

Jonas Morian sa...

Punkt 4 låter misstänkt likt det morianska hushållet...

Nisha Besara sa...

Haha!
Men visst är det väl okej med olika städroller? Jag må vara extremt subjektiv, men jag tycker att jag oftast tar tag i "mina" saker utan att gnälla. K däremot kräver att jag BÅDE ska plocka undan OCH typ dammsuga. :)
Misstänker att det kommer ett försvar här snart.

Jonas Morian sa...

Vår princip hemma är ungefär att den som gör det bäst gör det. Det betyder i praktiken ungefär: Jonas - tvätt, strykning, plock, kattlådestädning, dammsugning, bäddning etc, och Stina - handla, laga mat, dammtorka, skura, städa badrum etc. Plus det mesta tekniska. Vi är inte könsrollsbundna när det gäller sådant...