20 december 2006

En morgon fylld av galenskaper

Del 1: P1-morgon hade tydligen tänkt till lite extra i morse. Eller inte. Ämne: om det bör eller inte bör finnas ett samband mellan direktörernas löner och den kommande avtalsrörelsen. Debattörer: Johan Stäel von Holstein och Per Winberg, Transportarbetarförbundets ordförande. Johan, en genuin sossehatare. Per, en sosse. Tror jag. I själva verket uppfattar jag honom som någonstans till vänster om Stalin. Båda lika subtila som ett par rabiessmittade hundar. Det blev en VÄLDIGT konstruktiv debatt (obs, ironi!). Har svårt att sätta mig in i journalisters bevekelsegrunder ibland.

Del 2: En annan som i morgonens nyhetsflöde i alla fall påstod sig tänkt till lite extra var George W Bush. Vilket direkt gjorde mig skitnervös. Och mycket riktigt. Resultatet av hans tankemöda är att det behövs mer amerikanska soldater i ”kriget mot terrorismen” och i Irak. ”Orsaken är att jag tänkt och det här ideologiska kriget kommer att vara ett tag och vi måste ha en militär som är uthållig.”, säger George. Hans bevekelsegrunder har jag lite lättare att sätta mig in i. Paradoxalt nog gör det inte det lättare för mig att förstå. Andra skriver intressant om löner, avtalsrörelsen, Bush, ”Kriget mot terrorismen” och kriget i Irak

Inga kommentarer: